Pytania i odpowiedzi

  1. Kiedy mówimy o początku rozwoju mowy?

Początek rozwoju mowy trwa tak jak dojrzewanie każdej funkcji, czyli od poczęcia. Rozwijają się wówczas podstawowe organy odpowiadające za nadawanie i odbieranie mowy (aparat mowy).

  1. Dlaczego moje dziecko nie mówi, tak jak jego rówieśnicy?

Nie słuchajmy w tym wypadku rad typu: „ma czas”, „wyrośnie z tego”. Jeżeli dziecko nie mówi, mówi mniej lub Rodzic zauważa u niego jakiekolwiek nieprawidłowości w rozwoju to warto skonsultować to ze specjalistą, ponieważ może być to spowodowane różnymi czynnikami.

  1. Czy oglądanie telewizji uczy moje dziecko mowy?

Oglądanie telewizji powoduje intensywną pracę prawej półkuli mózgu. W lewej półkuli mózgu znajduje się ośrodek mowy. Rozwój mowy w tym wypadku zostaje zahamowany niżeli stymulowany, w rezultacie uniemożliwiając naukę mowy.

  1. Jak podczas zabawy rozwijać mowę?

Zabawy językowe, wspólne czytanie, śpiewanie, rysowanie. Gry, ćwiczenia stanowiące trening myślenia, koncentracji, pamięci (typu: pchełki, domino, bierki), warcaby, puzzle, gry typu memory, scrabble, krzyżówki, rebusy sprzyjające przyswajaniu języka. Poza tym: cmokanie, dmuchanie, prychanie, czyli trening narządów mowy i toru oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnego.

  1. Kiedy będą efekty terapii?

Efekty terapii na pewno będą zależały od intensywności prowadzonych zajęć, rodzaju zaburzenia oraz każdego dziecka z osobna (jego potencjału i ograniczeń). Żaden logopeda nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ zbyt duża liczba czynników ma na to wpływ.

  1. Czy zaburzenia mowy są dziedziczne?

Zaburzenia mowy nie są dziedziczne. Każde dziecko w takim przypadku ma większe predyspozycje do wystąpienia tej samej wady wymowy (tutaj również aspekt środowiskowy) lub zaburzenia, w związku z czym wiedząc o tym warto skonsultować z logopedą przebieg rozwoju dziecka.

  1. Czy wędzidełko trzeba podcinać czy można rozciągnąć?

Przerośnięte wędzidełko powoduje trudności w karmieniu. Gdyby jednak zbyt późno dostrzeżono powyższy problem, ćwiczenia nie sprawią, że wędzidełko się rozciągnie lecz jedynie poprawi się ruchomość samego języka, a to nie zawsze spowoduje poprawną artykulację poszczególnych dźwięków mowy.

  1. Czy rodzaj smoczka ma znaczenie?

Na rynku można spotkać różne rodzaje smoczków uspokajaczy oraz butelek ze smoczkiem. Każdy z nich różni się kształtem, tworzywem z jakiego zostały wykonane. Smoczki powinny być dobrane do wieku dziecka, jego ograniczeń (o ile takie występują) oraz odpowiednio stymulując pracę narządów artykulacyjnych.

  1. Kiedy należy pożegnać się ze smoczkiem?

Im szybciej tym lepiej. Gdy mama karmi swoja pociechę piersią butelka ze smoczkiem może być pominięta, jednak gdy jest ona niejako zamiennikiem pierwotnego sposobu karmienia warto pożegnać się z butelką ok. 5-6 miesiąca życia kiedy nie ma już tak silnego odruchu ssania.

  1. Do kiedy karmić piersią?

Karmienie piersią jest bezwzględnie formą profilaktyki logopedycznej. Ssanie piersi to najlepszy trening dla narządów artykulacyjnych. Nie mniej wprowadzanie pokarmów stałych jest kolejnym etapem profilaktycznym. Mając na uwadze etapy rozwoju warto byłoby odstawić karmienie piersią (jako sposobu) ok. 1 roku życia.