Gest wskazywania palcem

Minęło 9 miesięcy życia malucha i pojawia się etap rozwoju, który nazywany jest przez specjalistów rewolucją. Dlaczego rewolucją? W tym czasie zaobserwować można ogromne zmiany w sposobie komunikowania się przez dziecko. Działa intencjonalnie, naśladuje, podąża za wzrokiem lub wskazaniem dorosłego, kieruje uwagą dorosłego za pomocą gestu wskazywania palcem. Ta forma komunikacji jest: Prośbą: „Daj mi[…]

Związek rozwoju ruchowego z rozwojem mowy

Rozwój mowy nie jest odizolowany. Kolejne zdobywanie umiejętności unoszenia główki, przewracania się na bok, siadania, raczkowania, samodzielnego poruszania się ma również swoje ogromne znaczenie w procesie nabywania języka. Właśnie z tego powodu tak ważne są pierwsze miesiące życia człowieka, gdyż następuje szybki rozwój psychoruchowy. Co można zaobserwować przez pierwsze 12 miesięcy życia człowieka? WIEK ROZWÓJ[…]

Odruchy w rozwoju mowy dziecka

Czym są odruchy? Pierwsze dwa miesiące życia dziecka odwzorowują wszystko to czego się nauczyło w życiu płodowym. To swojego rodzaju kontynuacja życia płodowego. Po urodzeniu dziecko jest wyposażone w zachowania. Umożliwiają mu instynktownie reagować na bodźce zewnętrzne, które na początku są dla niego czymś obcym. Te automatyczne odruchy determinują przetrwanie oraz sygnalizują, że układ nerwowy[…]

Kiedy zakończyć karmienie piersią?

Wiedza medyczna nie określa wieku, w którym należy odstawić dziecko od piersi. Karmienie piersią to naturalny proces żywienia i modulowania odporności oraz unikalna relacja matki z dzieckiem. Wątek, który jest często tematem dyskusji wśród rodziców i specjalistów, wciąż nie ma jasno określonej odpowiedzi. Nie jest kwestią dyskusji to, że karmienie piersią jest najlepszym sposobem podaży[…]

Zależność między karmieniem, a mówieniem

Opisując czynniki wpływające na rozwój mowy koniecznie należy wspomnieć o zależności karmienia, które jest odpowiednikiem późniejszego artykułowania poszczególnych dźwięków mowy. Pokaż mi jak jesz, a powiem Ci jak będziesz mówił – te słowa doskonale podkreślają tę zależność. Karmienie Mowa Zwarcie ust po oddzieleniu kęsa pokarmu lub podczas ściągania pokarmu z łyżeczki Artykulacja głosek wargowych p,[…]

Logopeda w życiu noworodka

Kiedy w rozmowie mówię, że jestem logopedą automatycznie większość przykleja łatkę Pani od głoski [r]. Kiedy mówię, że skupiam się na terapii noworodków, niemowląt w większości spotykam się z reakcją „Ale jak to? Przecież ono jeszcze nie mówi?!” – jeżeli ktoś nadal nie wie jakie są specjalizacje i czym się zajmują logopedzi różnych specjalności to[…]

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Długo przymierzałam się do napisania na temat smoczków uspokajaczy. Wiele Rodziców nie wyobraża sobie życia dziecka bez tego „gadżetu”. Spędzając wakacje nad morzem widziałam co drugie dziecko ze smoczkiem w buzi. Co więcej? Jedno z nich próbowało coś powiedzieć Rodzicowi, a przez smoczek nie można było Go zrozumieć. Dlaczego ten temat jest tak bardzo dyskusyjny?[…]

Alternatywne i wspomagające formy komunikacji

Zdarza się czasem, że komunikacja za pomocą mowy jest utrudniona lub niemożliwa. Wówczas stosuje się komunikację alternatywną, czyli taką, w której mowę dźwiękową zastępujemy zamiennym sposobem komunikowania bądź też komunikację wspomagającą jako środek uzupełniający i wspomagający używaną równolegle mowę dźwiękową. Dlaczego o tym wszystkim wspominam? Wielu Rodziców martwi się o to, że dziecko nie potrafi[…]

Działania profilaktyczne w pracy logopedy

Profilaktyka logopedyczna to jedno z podstawowych działań praktycznych w logopedii. Sam termin profilaktyka jest szerokim pojęciem, jednak ogólnie ujmując sprawę jest to nic innego jak przeciwdziałanie pojawianiu się jakichkolwiek odstępstw w rozwoju. Jako, że jestem logopedą wczesnej interwencji moim głównym celem jest szerzenie wiedzy, zapobieganie oraz skuteczne wprowadzanie działań wpływających na proces komunikacyjny. Wszelkie poczynania[…]

Moje dziecko nie chce jeść

Na pewno każdy z Rodziców zastanawia się: „dlaczego moje dziecko nie chce jeść?”. Mając na uwadze różnorodność problemów z tym związanych, o których nie będę pisała w niniejszym artykule, czytając pewną książkę trafiłam na bardzo ciekawy opis, który skłania do refleksji. Co powiedziałyby dzieci w momencie kiedy jeszcze nie mówią? Autor tekstu opisał to w przykładowy[…]