Zależność między karmieniem, a mówieniem

Opisując czynniki wpływające na rozwój mowy koniecznie należy wspomnieć o zależności karmienia, które jest odpowiednikiem późniejszego artykułowania poszczególnych dźwięków mowy. Pokaż mi jak jesz, a powiem Ci jak będziesz mówił – te słowa doskonale podkreślają tę zależność. Karmienie Mowa Zwarcie ust po oddzieleniu kęsa pokarmu lub podczas ściągania pokarmu z łyżeczki Artykulacja głosek wargowych p,[…]

Logopeda w życiu noworodka

Kiedy w rozmowie mówię, że jestem logopedą automatycznie większość przykleja łatkę Pani od głoski [r]. Kiedy mówię, że skupiam się na terapii noworodków, niemowląt w większości spotykam się z reakcją „Ale jak to? Przecież ono jeszcze nie mówi?!” – jeżeli ktoś nadal nie wie jakie są specjalizacje i czym się zajmują logopedzi różnych specjalności to[…]

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Długo przymierzałam się do napisania na temat smoczków uspokajaczy. Wiele Rodziców nie wyobraża sobie życia dziecka bez tego „gadżetu”. Spędzając wakacje nad morzem widziałam co drugie dziecko ze smoczkiem w buzi. Co więcej? Jedno z nich próbowało coś powiedzieć Rodzicowi, a przez smoczek nie można było Go zrozumieć. Dlaczego ten temat jest tak bardzo dyskusyjny?[…]

Alternatywne i wspomagające formy komunikacji

Zdarza się czasem, że komunikacja za pomocą mowy jest utrudniona lub niemożliwa. Wówczas stosuje się komunikację alternatywną, czyli taką, w której mowę dźwiękową zastępujemy zamiennym sposobem komunikowania bądź też komunikację wspomagającą jako środek uzupełniający i wspomagający używaną równolegle mowę dźwiękową. Dlaczego o tym wszystkim wspominam? Wielu Rodziców martwi się o to, że dziecko nie potrafi[…]

Działania profilaktyczne w pracy logopedy

Profilaktyka logopedyczna to jedno z podstawowych działań praktycznych w logopedii. Sam termin profilaktyka jest szerokim pojęciem, jednak ogólnie ujmując sprawę jest to nic innego jak przeciwdziałanie pojawianiu się jakichkolwiek odstępstw w rozwoju. Jako, że jestem logopedą wczesnej interwencji moim głównym celem jest szerzenie wiedzy, zapobieganie oraz skuteczne wprowadzanie działań wpływających na proces komunikacyjny. Wszelkie poczynania[…]

Moje dziecko nie chce jeść

Na pewno każdy z Rodziców zastanawia się: „dlaczego moje dziecko nie chce jeść?”. Mając na uwadze różnorodność problemów z tym związanych, o których nie będę pisała w niniejszym artykule, czytając pewną książkę trafiłam na bardzo ciekawy opis, który skłania do refleksji. Co powiedziałyby dzieci w momencie kiedy jeszcze nie mówią? Autor tekstu opisał to w przykładowy[…]

Mowa kierowana do dziecka

Pierwszy rok życia jest niezmiernie ważny w kształtowaniu się postawy komunikacyjnej dziecka. Słuchając dorosłych, mówiących do swoich pociech, widzimy różnice w przekazach, które różnią się od wymowy w codziennej komunikacji. Mowa kierowana do małych dzieci jest inna niż ta, którą dorośli kierują do pozostałych osób dorosłych bądź obcych dzieci, u których etap rozwoju mowy został zakończony. Zmianom podlega[…]

Komunikowanie potrzeb przez dzieci

Zanim pojawi się etap komunikowania się słownego małego dziecka z otoczeniem, wcześniej za pomocą środków niewerbalnych komunikuje ono swoje potrzeby. Zdarza się, że część z nich jest nieintencjonalna, przykładowo wodzenie oczami, a przy tym utrzymywanie kontaktu wzrokowego, następstwem czego może być uśmiech połączony z wokalizacją i ruchami kończyn, inne zaś komunikaty są wyrazem woli malucha.[…]

Mowa rodzica – znaczenie dla rozwoju mowy dziecka

Dzieci naśladują wszystko i każdego w swoim otoczeniu, także mowę. W związku z czym zarówno Rodzice oraz inne bliskie osoby przebywające na co dzień z dzieckiem, mający wadę wymowy, są nieprawidłowym wzorcem w kształtowaniu języka przez malucha. Może to stanowić ogromną przeszkodę we właściwym przyswajaniu języka, którego skutkiem może być problem w komunikowaniu się oraz[…]

„Kąpiel słowna”

To piękne wyrażenie oznacza nic innego jak dostarczanie dziecku modelu, wzorca językowego, a także stwarzanie sytuacji do kontaktu językowego, przykładowo przez monolog. W praktyce wygląda to w ten sposób, że mówimy o rzeczach, zjawiskach, w których dziecko jest uczestnikiem, czyli widzi je, czuje, przeżywa – jest to nic innego jak codzienne czynności i sytuacje (np.[…]