Karmienie – pierwsze doświadczenia w rozwoju mowy dziecka

Dziecko w okresie prenatalnym zbiera pierwsze doświadczenia, których skutki widzimy w życiu bezpośrednio po jego narodzinach. A zatem czego dziecko doświadcza przed przyjściem na świat? Siódmy miesiąc życia płodowego to czas, kiedy dziecko ma już wykształcone kubki smakowe oraz receptory węchu. Dzięki połykaniu wód płodowych ćwiczy odruchy niezbędne do życia poza łonem, czyli do spożywania[…]

Karmienie piersią – banalna czynność?

Spora część kobiet doświadcza trudności przy pierwszym karmieniu swojego maluszka. Problemy często się pogłębiają powodując frustrację, niechęć i w ostateczności rezygnację. Gdy zostaje podjęta decyzja o przejściu z karmienia piersią na karmienie butelką i rzeczywiście zaczyna działać, powoduje to ulgę, ale również poczucie rozczarowania, że mimo, iż mama tak bardzo chciała karmić piersią, to nie[…]

Zależność między karmieniem, a mówieniem

Opisując czynniki wpływające na rozwój mowy koniecznie należy wspomnieć o zależności karmienia, które jest odpowiednikiem późniejszego artykułowania poszczególnych dźwięków mowy. Pokaż mi jak jesz, a powiem Ci jak będziesz mówił – te słowa doskonale podkreślają tę zależność. Karmienie Mowa Zwarcie ust po oddzieleniu kęsa pokarmu lub podczas ściągania pokarmu z łyżeczki Artykulacja głosek wargowych p,[…]

Gimnastyka buzi i języka

Drogi Rodzicu! Poniżej przedstawione zostały przykładowe przyjemne ćwiczenia buzi, które można wykorzystać podczas przygotowywania posiłku zachęcając dziecko do gimnastyki aparatu mowy. Ćwiczenia nie powinny trwać długo, wystarczy kilka minut dziennie. Jak najdłuższe utrzymanie produktu pomiędzy czubkiem języka, a wałkiem dziąsłowym (np. podczas czytania bajki). Usta powinny być zamknięte. Zdmuchiwanie płatków śniadaniowych z talerzyka za pomocą[…]

Wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy – działania profilaktyczne w pigułce

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” – te słowa idealnie podkreślają rolę profilaktyki. Poniżej zestawionych zostało kilka wskazówek jak wspomagać prawidłowy rozwój mowy. W niektórych przypadkach w nawiasie podam odnośniki do artykułów, które opisują szerzej dane zagadnienie. OKRES PRENATALNY: 1. Dbanie o zdrowie przyszłych rodziców. Zarówno w okresie poprzedzającym zapłodnienie oraz matki w czasie ciąży. 2. Unikanie[…]

Logopeda w życiu noworodka

Kiedy w rozmowie mówię, że jestem logopedą automatycznie większość przykleja łatkę Pani od głoski [r]. Kiedy mówię, że skupiam się na terapii noworodków, niemowląt w większości spotykam się z reakcją „Ale jak to? Przecież ono jeszcze nie mówi?!” – jeżeli ktoś nadal nie wie jakie są specjalizacje i czym się zajmują logopedzi różnych specjalności to[…]

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Długo przymierzałam się do napisania na temat smoczków uspokajaczy. Wiele Rodziców nie wyobraża sobie życia dziecka bez tego „gadżetu”. Spędzając wakacje nad morzem widziałam co drugie dziecko ze smoczkiem w buzi. Co więcej? Jedno z nich próbowało coś powiedzieć Rodzicowi, a przez smoczek nie można było Go zrozumieć. Dlaczego ten temat jest tak bardzo dyskusyjny?[…]

Jaki żłobek wybrać dla dziecka?

W Internecie każdy z Rodziców może przeczytać wiele rad dotyczących wyboru żłobka dla dziecka. Słyszał też wiele porad i podpowiedzi od rodziny i znajomych. Mając na uwadze to, czym się zajmuję chciałabym ugryźć temat z całkiem innej strony. Mam to ogromne szczęście pracować w żłobku, nie mniej nie każdy z pracodawców tych placówek myśli o[…]

Jaką butelkę wybrać?

Zdarza się niekiedy, że mama nowonarodzonego dziecka nie może karmić piersią lub karmienie z butelki jest dodatkową formą karmienia. U dzieci karmionych piersią należy w sposób świadomy i przemyślany dobierać rodzaj smoczka, który będzie montowany w butelce. Z przyczyn logopedycznych karmienie naturalne i karmienie butelką powinny być maksymalnie do siebie podobne. Na rynku można spotkać[…]

Działania profilaktyczne w pracy logopedy

Profilaktyka logopedyczna to jedno z podstawowych działań praktycznych w logopedii. Sam termin profilaktyka jest szerokim pojęciem, jednak ogólnie ujmując sprawę jest to nic innego jak przeciwdziałanie pojawianiu się jakichkolwiek odstępstw w rozwoju. Jako, że jestem logopedą wczesnej interwencji moim głównym celem jest szerzenie wiedzy, zapobieganie oraz skuteczne wprowadzanie działań wpływających na proces komunikacyjny. Wszelkie poczynania[…]