Gimnastyka buzi i języka

Drogi Rodzicu! Poniżej przedstawione zostały przykładowe przyjemne ćwiczenia buzi, które można wykorzystać podczas przygotowywania posiłku zachęcając dziecko do gimnastyki aparatu mowy. Ćwiczenia nie powinny trwać długo, wystarczy kilka minut dziennie. Jak najdłuższe utrzymanie produktu pomiędzy czubkiem języka, a wałkiem dziąsłowym (np. podczas czytania bajki). Usta powinny być zamknięte. Zdmuchiwanie płatków śniadaniowych z talerzyka za pomocą[…]

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Długo przymierzałam się do napisania na temat smoczków uspokajaczy. Wiele Rodziców nie wyobraża sobie życia dziecka bez tego „gadżetu”. Spędzając wakacje nad morzem widziałam co drugie dziecko ze smoczkiem w buzi. Co więcej? Jedno z nich próbowało coś powiedzieć Rodzicowi, a przez smoczek nie można było Go zrozumieć. Dlaczego ten temat jest tak bardzo dyskusyjny?[…]

Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR)

Wiele Rodziców martwi się o kwestie finansowe zajęć terapeutycznych dla swoich pociech, zwłaszcza, gdy opieka terapeutyczna wymaga oddziaływań wielu specjalistów i może trwać miesiącami, a nawet latami. Czym jest opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju? Opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju otrzymują dzieciaki od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Zakres oddziaływań dotyczy również rodziny[…]

Wprowadzanie pokarmów stałych oraz sposób ich spożywania

Zarówno towarzystwa naukowe jak i sami eksperci na całym świecie zgodnie zalecają, żeby niemowlęta karmić wyłącznie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia dziecka. Po tym czasie nadchodzi kolejny ważny etap jakim jest wprowadzenie dodatkowych produktów, jakimi są pokarmy uzupełniające, a dzięki karmieniu piersią akceptowanie późniejszych smaków nie jest dla nich przeszkodą. Mimo wprowadzenia pokarmów uzupełniających,[…]

Stymulacja prawidłowego rozwoju mowy – kilka wskazówek…

Drogi Rodzicu! Używaj naturalnego, prawidłowego języka. Język nianiek, czyli pieszczotliwie dziecięcy charakteryzuje się spieszczeniami, a nawet deformacjami poszczególnych głosek typu „moje Ty słonećko” zamiast „moje Ty słoneczko”. Dziecko uczy się przede wszystkim przez naśladownictwo. Stosuj „kąpiel słowną” Jest to stwarzanie takich sytuacji, w których dostarczamy dziecku modelu językowego. Mówić, mówić i jeszcze raz mówić, ale[…]

Rola rodzica podczas terapii

W pracy logopedycznej ważna jest nie tylko relacja logopeda – dziecko, ale również taka relacja jak logopeda – dziecko – rodzic. Rola rodzica, współpraca w terapii swojej pociechy jest ogromnie ważna – każdy logopeda stara się przekazać tą kwestie. Oczywiste jest, że to logopeda czuwa nad wszystkim, daje wskazówki jak pracować w domu, ale właśnie..[…]

Słuch, a rozwój mowy

Układ słuchowy warunkuje wykształcenie mowy werbalnej i umożliwia społeczne porozumiewanie się. Dzieci, które przychodzą na świat z uszkodzonym narządem słuchu nie reagują na głos swojej mamy oraz innych najbliższych, mają również problemy z odbiorem większości wrażeń dźwiękowych. Ponadto dziecko napotyka trudności związane z kształtowaniem pojęć. W związku z powyższym dzieci, które mają problemy ze słuchem[…]

„Kąpiel słowna”

To piękne wyrażenie oznacza nic innego jak dostarczanie dziecku modelu, wzorca językowego, a także stwarzanie sytuacji do kontaktu językowego, przykładowo przez monolog. W praktyce wygląda to w ten sposób, że mówimy o rzeczach, zjawiskach, w których dziecko jest uczestnikiem, czyli widzi je, czuje, przeżywa – jest to nic innego jak codzienne czynności i sytuacje (np.[…]