Karmienie – pierwsze doświadczenia w rozwoju mowy dziecka

Dziecko w okresie prenatalnym zbiera pierwsze doświadczenia, których skutki widzimy w życiu bezpośrednio po jego narodzinach. A zatem czego dziecko doświadcza przed przyjściem na świat? Siódmy miesiąc życia płodowego to czas, kiedy dziecko ma już wykształcone kubki smakowe oraz receptory węchu. Dzięki połykaniu wód płodowych ćwiczy odruchy niezbędne do życia poza łonem, czyli do spożywania[…]

Karmienie piersią – banalna czynność?

Spora część kobiet doświadcza trudności przy pierwszym karmieniu swojego maluszka. Problemy często się pogłębiają powodując frustrację, niechęć i w ostateczności rezygnację. Gdy zostaje podjęta decyzja o przejściu z karmienia piersią na karmienie butelką i rzeczywiście zaczyna działać, powoduje to ulgę, ale również poczucie rozczarowania, że mimo, iż mama tak bardzo chciała karmić piersią, to nie[…]

Wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy – działania profilaktyczne w pigułce

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” – te słowa idealnie podkreślają rolę profilaktyki. Poniżej zestawionych zostało kilka wskazówek jak wspomagać prawidłowy rozwój mowy. W niektórych przypadkach w nawiasie podam odnośniki do artykułów, które opisują szerzej dane zagadnienie. OKRES PRENATALNY: 1. Dbanie o zdrowie przyszłych rodziców. Zarówno w okresie poprzedzającym zapłodnienie oraz matki w czasie ciąży. 2. Unikanie[…]

Logopeda w życiu noworodka

Kiedy w rozmowie mówię, że jestem logopedą automatycznie większość przykleja łatkę Pani od głoski [r]. Kiedy mówię, że skupiam się na terapii noworodków, niemowląt w większości spotykam się z reakcją „Ale jak to? Przecież ono jeszcze nie mówi?!” – jeżeli ktoś nadal nie wie jakie są specjalizacje i czym się zajmują logopedzi różnych specjalności to[…]

Smoczek uspokajacz i jego wpływ na rozwój mowy

Długo przymierzałam się do napisania na temat smoczków uspokajaczy. Wiele Rodziców nie wyobraża sobie życia dziecka bez tego „gadżetu”. Spędzając wakacje nad morzem widziałam co drugie dziecko ze smoczkiem w buzi. Co więcej? Jedno z nich próbowało coś powiedzieć Rodzicowi, a przez smoczek nie można było Go zrozumieć. Dlaczego ten temat jest tak bardzo dyskusyjny?[…]

Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR)

Wiele Rodziców martwi się o kwestie finansowe zajęć terapeutycznych dla swoich pociech, zwłaszcza, gdy opieka terapeutyczna wymaga oddziaływań wielu specjalistów i może trwać miesiącami, a nawet latami. Czym jest opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju? Opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju otrzymują dzieciaki od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Zakres oddziaływań dotyczy również rodziny[…]

Co to jest dyspraksja?

Co to jest dyspraksja i jakie ma znaczenie w rozwoju mowy? Dyspraksja jest to nic innego jak zaburzenie planowania motorycznego, które u dziecka o prawidłowym potencjale umysłowym przejawia się kłopotami z precyzyjnym sterowaniem swoim ciałem i uczeniem się nowych zadań ruchowych. Objawy określające dyspraksję charakteryzują się między innymi w następujący sposób: – dziecko znacznie wolniej[…]

Żywienie dzieci w wieku 1-3

Będąc na warsztacie związanym z żywieniem dzieci w wieku 1-3 dowiedziałam się wielu cennych wskazówek, którymi chciałabym się podzielić. 10 ciekawostek dotyczących żywienia dzieci w wieku 1-3: Do 3 roku życia nie należy wprowadzać soli, gdyż wpływa to negatywnie na pracę nerek. Podawanie cukru, białka w diecie dziecka do 3 roku życia powoduje zmiany w[…]

Jaką butelkę wybrać?

Zdarza się niekiedy, że mama nowonarodzonego dziecka nie może karmić piersią lub karmienie z butelki jest dodatkową formą karmienia. U dzieci karmionych piersią należy w sposób świadomy i przemyślany dobierać rodzaj smoczka, który będzie montowany w butelce. Z przyczyn logopedycznych karmienie naturalne i karmienie butelką powinny być maksymalnie do siebie podobne. Na rynku można spotkać[…]

Alternatywne i wspomagające formy komunikacji

Zdarza się czasem, że komunikacja za pomocą mowy jest utrudniona lub niemożliwa. Wówczas stosuje się komunikację alternatywną, czyli taką, w której mowę dźwiękową zastępujemy zamiennym sposobem komunikowania bądź też komunikację wspomagającą jako środek uzupełniający i wspomagający używaną równolegle mowę dźwiękową. Dlaczego o tym wszystkim wspominam? Wielu Rodziców martwi się o to, że dziecko nie potrafi[…]