Związek rozwoju ruchowego z rozwojem mowy

Rozwój mowy nie jest odizolowany. Kolejne zdobywanie umiejętności unoszenia główki, przewracania się na bok, siadania, raczkowania, samodzielnego poruszania się ma również swoje ogromne znaczenie w procesie nabywania języka. Właśnie z tego powodu tak ważne są pierwsze miesiące życia człowieka, gdyż następuje szybki rozwój psychoruchowy.

Co można zaobserwować przez pierwsze 12 miesięcy życia człowieka?

WIEK

ROZWÓJ RUCHOWY

ROZWÓJ MOWY

1 miesiąc

· W pozycji na brzuchu na moment unosi głowę

· Krótko patrzy na rodzica

· Przestaje płakać na widok człowieka lub po usłyszeniu jego głosu

2 miesiąc

· W pozycji na brzuchu podnosi głowę i utrzymuję ją przez chwilę

· Reaguje na dźwięk

· Wydaje pojedyncze dźwięki

· Przerywa ssanie słysząc głos matki

3 miesiąc

· Podciągane za ręce próbuje siadać

· Przewraca się z boku na plecy i z pleców na bok

· Wkłada ręce do buzi

· Uśmiecha się

4 miesiąc

· Składa ręce w linii środka· Wodzi wzrokiem za ruchomym przedmiotem

· Śmieje się w głos

· Odpowiada za pomocą dźwięku i ruchu rąk, obręczy barkowej i nóg

5 miesiąc

· Podpiera się na dłoniach w pozycji na brzuchu

· Wyciąga rękę do zabawki (w prawo, lewo)

· Reaguje na dźwięk i lokalizuje skąd pochodzi

· Żuje palce, wkłada zabawki do buzi

6 miesiąc

· Chwyta przedmiot jedną ręką

· Siedzi z podporem

· Gaworzy

· Rozpoznaje obcych

7 miesiąc

· Pełza· Wyrzuca zabawkę i patrzy za nią

8 miesiąc

· Pierwsze próby czworakowania· Szuka przedmiotu, który zniknął z pola widzenia

9 miesiąc

· Siedzi

· Raczkuje

· Naśladuje proste ruchy np. pa-pa

10 miesiąc

· Stoi trzymając się· Obecny gest wskazywania palcem

· Wskazuje albo odwraca głowę w kierunku mamy czy taty

11 miesiąc

· Przemieszcza się przy meblach· Naśladuje, pokazuje

12 miesiąc

· Pierwsze samodzielne kroki· Pierwsze słowa

Należy pamiętać, że powyższa tabela porównuje poszczególne etapy rozwoju ruchowego i mowy u prawidłowo rozwijającego się dziecka. Mamy jednak do czynienia z człowiekiem w związku z czym dopuszczalne są odchylenia od normy. Kiedy rodzic nie zaobserwuje pewnych etapów wówczas warto, aby skonsultował pociechę u specjalisty.